Waarom email marketing

Email marketing kan zorgen voor meer omzet en is vaak een goede aanvulling op uw Magento webshop. Veel beginnende webshops besteden hier niet veel aandacht aan, omdat ze nog weinig klanten hebben. Toch loont het de moeite om direct vanaf het begin met email marketing te beginnen. De kosten zijn relatief laag en het geeft meestal snel een extra omzet zodra de eerste bestellingen binnen komen.

Indien u al een tijdje een webshop heeft, met regelmatige bestellingen, dan kunt u vrij simpel uw omzet verhogen als u aan de slag gaat met email marketing voor uw webshop. Indien u al een lijst heeft met nieuwsbrief aanmeldingen dan kunt u daar vaak heel snel extra omzet uit genereren.

Wat is email marketing?

Email marketing bestaat uit het opbouwen van een emailbestand van personen die toestemming hebben gegeven om van u commerciële emails te ontvangen. De toestemming is verplicht. U mag geen commerciële emails verzenden naar willekeurige email adressen, ook niet als het een emailadres is van een klant van uw webshop.

U mag bijvoorbeeld wel een bestelbevestiging of een track-en-trace code sturen naar het emailadres van uw klanten. Maar nieuwe aanbiedingen en andere reclame versturen is zonder explicite toestemming niet toegestaan. U verstuurt dan ongevraagde spam en daar staan hoge boetes op.

Het opzetten van email marketing voor uw webshop

Nieuwsbrief knop

De standaard manier om email adressen te verzamelen, met de vereiste toestemming, is via een nieuwsbrief knop op uw webshop. Een klant vult zijn email adres in en klikt op de knop ‘aanmelden voor nieuwsbrief’. U heeft nu toestemming om nieuwsbrieven met aanbiedingen etc. naar dit emailadres te verzenden.

Nieuwsbrief vinkje op afrekenpagina

Een andere methode is om op de afrekenpagina van uw webshop een vinkje ‘aanmelden nieuwsbrief’ te zetten. Uw klant moet toch zijn email invullen tijdens het afrekenen en het vinkje even aanklikken is snel gedaan. Soms wordt het nieuwsbrief vinkje standaard al aangezet. Strikt genomen mag dit niet, maar de meningen hierover lopen uiteen en veel webshops doen het gewoon.

Nieuwsbrief via popup

Een derde methode is om via een popupvenster aan bezoekers te vragen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Meestal wordt dan ook een kortingscode aangeboden, die direct te gebruiken is na een aanmelding. Ik heb goede ervaringen met deze Popup plugin voor Magento.

U kunt de popup laten tonen op elke pagina of alleen op bepaalde pagina’s die u kunt instellen in de Magento beheeromgeving. U kunt ook instellen dat de popup maar 1 keer per bezoeker getoond wordt, zodat het niet irritant wordt. U kunt de popup ook tonen zodra de bezoeker uw webshop wil verlaten. Dit kan handig zijn om van een vertrekkende bezoeker toch nog een email aanmelding te krijgen.

Uw klant heeft zich ingeschreven voor uw nieuwsbrief

U mag deze klant daarna naar hartelust emailen met aanbiedingen, acties, cadeaubonnen en wat u maar wilt. Toch is enige terughoudendheid hierin wel aan te raden. In de emails die u verstuurd moet de klant de mogelijkheid hebben om zich af te melden voor de emails, dit is wettelijk verplicht. Indien u uw klanten te vaak emailt zullen klanten zich sneller afmelden.

Het verzenden van Nieuwsbrieven

Magento is prima geschikt om emails te verzamelen via de Nieuwsbrief aanmeldknoppen. Om nieuwsbrieven op te maken en te verzenden is Magento echter minder geschikt. Het kan wel via Magento, maar vaak is het verzenden van grote hoeveelheden emails via uw hostingpakket niet toegestaan. U loopt ook het risico dat uw email in de spamfolders terechtkomt van uw klanten.

Mailchimp is een emaildienst die deze problemen oplost. De basisversie van Mailchimp is gratis en Mailchimp heeft ook een gratis plugin voor Magento. De emailadressen van uw klanten die zich inschrijven op uw nieuwsbrief worden met deze plugin automatisch doorgestuurd naar uw Mailchimp account. Vanuit Mailchimp kunt u professionele nieuwsbrieven opmaken en versturen. U krijgt ook een duidelijke rapportage over uw emailhistorie en het aantal afmeldingen etc.

Mailchimp heeft goede afspraken gemaakt met Google, Microsoft en alle grote providers zoals Ziggo, zodat de emails die verzonden worden via de servers van Mailchimp niet terechtkomen in de anti-spamfolders van uw klanten. Dit vergroot de effectiviteit van email marketing enorm.

Op dit moment is Mailchimp de standaard op het gebied van Emailmarketing. Er zijn nog andere aanbieders, maar Mailchimp is het eenvoudigst te leren en bijzonder effectief.