Uw nieuwe webshop is klaar. En nu?

U heeft een prachtige webshop laten bouwen. U heeft uw producten en teksten ingevoerd, alles ziet er mooi en verzorgd uit. En nu maar wachten op die eerste bestelling! Dat mooie moment wanneer de kassa voor de eerste keer gaat rinkelen. U wacht een aantal dagen en u doet voor de zekerheid zelf een aankoop op uw eigen webshop. Alles werkt prima. Toch blijft het rustig. Waar blijven de klanten?

Nu uw webshop klaar is begint het werk pas echt. Passief blijven wachten tot klanten u vanzelf vinden is niet meer van deze tijd. De concurrentie in de retail is hevig. Voor de meeste productgroepen zijn er vele aanbieders die vaak al jaren actief zijn. Ondanks dat zijn er toch nog volop kansen in de e-commerce wereld.

U heeft al een tijdje een webshop. En nu?

U heeft al een tijdje een leuke webshop. De bestellingen komen regelmatig binnen, maar de omzet blijft eigenlijk steeds op hetzelfde punt hangen. Soms wat meer, soms wat minder, het leven kabbelt verder. U heeft al wat dingen geprobeerd om de omzet te verhogen. Misschien heeft u een SEO bedrijfje ingeschakeld, maar zonder meetbaar resultaat. Misschien heeft u Adwords geprobeerd, maar schrikt u van de hoge kosten? Toch zijn er mogelijkheden!

Welkom bij marketing

Marketing kan een grote rol spelen bij het success van uw webshop. Marketing is het actief onder de aandacht brengen van uw producten bij potentiele klanten. Marketing vereist actie. Marketing kost tijd en vaak ook geld. Er zijn vele vormen van marketing. Een tv-reclame is bijvoorbeeld een vorm van traditionele marketing. De domeinnaam van uw webshop op uw lichaam laten tatoeëren en vervolgens op de voorpagina van de krant komen is een andere vorm van marketing (echt gebeurd). Gelukkig zijn er vele, minder extreme (en goedkopere!) vormen van effectieve marketing voor uw webshop.

Webshop marketing

In het menu aan de linkerkant ga ik dieper in op verschillende marketingtechnieken waar ik zelf ervaring mee heb. Eerst geef ik uitleg over het opzetten en inrichten van Google analytics en de Google Search Console. Met deze tools van Google kunt u het resultaat van uw marketing inspanningen meten. Ik richt me specifiek op de marketing van uw webshop via internet. Het doel is hierbij om meer bezoekers naar uw webshop te krijgen die ook daadwerkelijk klant worden. Dit alles op een kosten effectieve wijze.