Wat is Microdata?
Om meer bezoekers te laten klikken op de Google listings van uw webshop producten, kunt u bij deze listings extra gegevens laten opnemen. Deze extra gegevens worden Microdata of Schemadata genoemd. Op dit moment kunt u de volgende gegevens van uw producten tonen in de Google listings:
- De klantbeoordeling van het product via de gele sterretjes
- De prijs van het product
- De voorraadstatus van het product
De verwachting is dat Google dit in de toekomst nog verder zal uitbreiden met andere gegevens. Indien u deze gegevens laat tonen bij al uw producten in Google, dan zal de Click Through Rate (CTR) naar uw webshop meestal toenemen. U krijgt dus meer bezoekers vanuit Google op basis van dezelfde positie in Google. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
- De gele reviewsterren vallen erg op en geven vertrouwen
- Uw listing bevat een extra regel met de microdata gegevens, dus de listing is groter en valt meer op
- Indien het artikel op voorraad is staat dit ook duidelijk aangegeven in de Google listing. Klanten die zoeken naar een product hebben vaak al besloten om het product te kopen en zoeken gericht naar een bedrijf met de kortst mogelijke levertijd en de laagste prijs.

Microdata in google
Microdata opnemen in uw Magento webshop
U kunt de Microdata door mij laten inbouwen in de broncode van uw bestaande webshop. Er zijn ook diverse Magento plugins die de Schema data voor uw shop kunnen aanmaken. Met deze tool van Google kunt u controleren of er al Microdata is ingebouwd op uw webshop. Bij het onderdeel Fetch URL geeft u een productpagina op van uw webshop die u wilt laten controleren op Microdata. Microdata wordt Structured Data genoemd door Google.
Nadelen van Microdata
Er kleven ook nadelen aan het gebruik van Microdata. Als een product slechte reviews heeft, of een hele lange levertijd, dan wordt dit ook getoond in Google. Als de prijs van uw product hoger is dan bij uw concurrent dan wordt dit ook zichtbaar in Google. Door het laten inbouwen van controles kunt u alleen die gegevens publiceren die u naar buiten wilt brengen. Indien bijvoorbeeld uw levertijd wat langer is, kunt u ervoor kiezen de levertijd niet te laten tonen. Zodra uw producten weer op voorraad zijn kan dan automatisch de korte levertijd weer getoond worden.
