Wat is Microdata?

Om meer bezoekers te laten klikken op de Google listings van uw webshop producten, kunt u bij deze listings extra gegevens laten opnemen. Deze extra gegevens worden Microdata genoemd. Op dit moment kunt u de volgende gegevens van uw producten tonen in de Google listings:

  • De klantbeoordeling van het product via de gele sterretjes
  • De prijs van het product
  • De voorraadstatus van het product

De verwachting is dat Google dit in de toekomst nog verder zal uitbreiden met andere gegevens. Indien u deze gegevens laat tonen bij al uw producten in Google, dan zal de Click Through Rate (CTR) naar uw webshop meestal toenemen. U krijgt dus meer bezoekers vanuit Google op basis van dezelfde positie in Google. De voornaamste redenen hiervoor zijn:

  • De gele reviewsterren vallen erg op en geven vertrouwen
  • Uw listing bevat een extra regel met de microdata gegevens, dus de listing is groter en valt meer op
  • Indien het artikel op voorraad is staat dit ook duidelijk aangegeven in de Google listing. Klanten die zoeken naar een product hebben vaak al besloten om het product te kopen en zoeken gericht naar een bedrijf met de kortst mogelijke levertijd en de laagste prijs.
Microdata in google

Microdata in google

Microdata opnemen in uw Magento webshop

Één manier om microdata op te nemen in uw Magento webshop is via een template waar Microdata al is ingebouwd. Template Ultimo is een goed voorbeeld van een template die Microdata ondersteund. U kunt de Microdata ook door mij laten inbouwen in de broncode van uw bestaande webshop. Met deze tool van Google kunt u controleren of er al Microdata is ingebouwd op uw webshop. Bij het onderdeel Fetch URL geeft u een productpagina op van uw webshop die u wilt laten controleren op Microdata. Microdata wordt Structured Data genoemd door Google.

Nadelen van Microdata

Er kleven ook nadelen aan het gebruik van Microdata. Als een product slechte reviews heeft, of een hele lange levertijd, dan wordt dit ook getoond in Google. Als de prijs van uw product hoger is dan bij uw concurrent dan wordt dit ook zichtbaar in Google. Door het laten inbouwen van controles kunt u alleen die gegevens publiceren die u naar buiten wilt brengen. Indien bijvoorbeeld uw levertijd wat langer is, kunt u ervoor kiezen de levertijd niet te laten tonen. Zodra uw producten weer op voorraad zijn kan dan automatisch de korte levertijd weer getoond worden.

Het laten inbouwen van dergelijke controles is geen standaard Magento maar is maatwerk en brengt de nodige kosten met zich mee.