Zoeken in een Magento webshop

Magento doet veel dingen goed, maar de standaard zoekfunctie van Magento is zeer beperkt en geeft vaak de verkeerde resultaten. Dit is niet alleen bij Magento een probleem, ook bij WooCommerce van WordPress en andere CMS-systemen is een goede zoekfunctie meestal niet aanwezig. De reden hiervoor is dat goed kunnen zoeken, zoals bijvoorbeeld met Google, zeer complex is om te maken.

Het belang van een goede zoekfunctie

Toch is een goede zoekfunctie erg belangrijk. Bij de meeste webshops staat het zoekveld bovenaan op de eerste pagina en ook bovenaan op elke pagina van de webshop. De zoekfunctie wordt dan ook erg vaak gebruikt.

Er is een heel groot aanbod van producten op het internet. Als u een klant direct kunt tonen waar hij naar zoekt dan zal dat leiden tot een hogere omzet.

Klanten die gebruik maken van het zoekveld weten al wat ze willen kopen en zijn gericht op zoek naar een specifiek product. Als de zoekfunctie de verkeerde producten toont is de klant meestal snel vertrokken. Shoppers hebben over het algemeen weinig geduld en verwachten dat het zoeken net zo goed werkt als bij Google.

Bij de grotere webshops zoals Zalando, Coolblue en bol.com is de zoekfunctie meestal goed geregeld. Bij de kleine en middelgrote webshops ligt hier nog een goede kans voor verbetering en meer omzet.

Wat zijn de oplossingen?

Er zijn twee mogelijkheden om beter te kunnen zoeken op uw Magento webshop:

  • De eerste mogelijkheid is om de bestaande zoekfunctie van Magento te verbeteren. Dit is de goedkoopste oplossing en deze oplossing bouw ik meestal standaard in op de webshops die ik maak. Deze oplossing kost weinig tijd en de resultaten zijn redelijk goed, zeker voor een beginnende webshop.
  • De tweede oplossing is om een zoekplugin te gebruiken die de standaard zoekfunctie van Magento helemaal vervangt. Dit is een oplossing met zeer goede resultaten, maar de plugin, het inbouwen en het configureren kosten tijd en geld.

Ik zal hieronder beide oplossingen toelichten zodat u zelf een keuze kunt maken. Voor beginnende webshops met een beperkt budget kan het handig zijn eerst de goedkope oplossing te gebruiken om kosten te besparen. De duurdere oplossing kunt u altijd later nog laten ingebouwen.

Indien u voldoende budget heeft en het direct goed wilt doen dan is de zoekplugin een mooie oplossing. Deze oplossing wordt door veel successvolle webshops gebruikt. Als uw webshop een redelijk aantal bezoekers heeft dan is de investering meestal snel terugverdiend.

Wat gaat er fout bij het zoeken?

Indien u op een standaard Magento webshop zoekt naar een product, dan valt één ding direct op. Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘witte lamp’ dan worden:

  • Alle witte producten getoond, dus ook bankstellen, gordijnen etc. Een klant moet vaak scrollen om eindelijk een lamp te zien.
  • Alle zwarte, blauwe, rode etc. lampen worden ook getoond. Zeg maar gerust dat alle kleuren van de regenboog worden getoond.

Dit is natuurlijk niet goed en het kost u omzet. Magento laat alle producten zien die matchen op één van de zoekwoorden. Een witte bank wordt getoond omdat het woord ‘witte’ van toepassing is. Een zwarte lamp wordt getoond omdat het woord ‘lamp’ van toepassing is en ga zo maar door.

Probeer het maar eens uit op een willekeurige webshop. Het maakt niet uit of het om een Magento webshop gaat of om een webshop op basis van een ander CMS-systeem.  In de meeste gevallen is de zoekfunctie voor verbetering vatbaar.

De standaard zoekfunctie van Magento verbeteren

Bovenstaande probleem los ik meestal standaard op als ik een nieuwe webshop maak. Dit probleem kan niet worden opgelost met alleen de beheeromgeving van Magento. Er is een aanpassing nodig aan de core bestanden van Magento. Indien u vervolgens op uw webshop zoekt naar ‘witte lamp’ dan zullen er geen witte bankstellen meer getoond worden.

De Magento zoekfuntie kan nog verder worden verbeterd. Als u inlogd in de beheeromgeving van Magento en u gaat naar Catalogus->Zoeken dan ziet u een overzicht van alle zoekopdrachten die op uw webshop zijn gedaan.

Dit overzicht geeft een schat aan informatie over de meest gebruikte zoekopdrachten op uw webshop. Indien u klikt op een zoekopdracht dan wordt een venster geopend waarmee u een aantal zaken kunt inregelen.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om synoniemen op te geven voor zoekopdrachten. U kunt hiermee inregelen dat als iemand zoekt op ‘bureaulamp’ ook alle tafellampen moeten worden getoond.

Op deze manier kunt u de zoekfunctie inregelen specifiek voor de zoektermen en producten van uw webshop. Het kiezen van een goede attributen structuur kan hierbij helpen. Attributen zijn eigenschappen van producten die u zelf kunt aanmaken in Magento. Maat en kleur zijn voorbeelden van standaard attributen. Lamptype is een attribuut die u zelf kunt aanmaken als u bijvoorbeeld lampen verkoopt. Deze attributen worden vaak getoond op de productpagina. Magento gebruikt de attributen, de titel en de productomschrijving voor de zoekfunctie.

Een professionele zoekplugin laten inbouwen

Bovenstaande lost een aantal problemen op, maar wat als uw klant zoekt op ‘witte lampen’ of ‘lamp wit’. Magento weet niet dat wit en witte, lamp en lampen etc. hetzelfde betekenen. Het aanmaken van synoniemen werkt helaas alleen voor zoekopdrachten met één woord.

Dit probleem geldt voor alle kleuren, meervoudsvormen en woordvariaties. Wat als de klant zoekt met stopwoorden zoals ‘en, van, met’ etc. bijvoorbeeld: ‘vloerlamp met een glazen kap’. Wat als klanten spelfouten maken tijdens het zoeken?

Om dit soort zaken op te lossen zijn er diverse professionele zoekplugins ontwikkeld. Ik heb goede ervaringen met de zoekplugin van Mirasvit, de Sphinx Search Ultimate. Deze extensie vervangt de standaard zoekfunctie van Magento en geeft hele goede resultaten. U kunt met behulp van deze plugin zelf een lijst aanmaken met alle synoniemen van de zoekwoorden die betrekking hebben op uw producten. Daarnaast kan ik voor u een lijst uploaden met alle Nederlandse stopwoorden die weggefilterd moeten worden uit de zoekopdrachten.

Het opzetten van een goede zoekfunctie zal meestal leiden tot een hogere omzet. Het inregelen van de productattributen, de zoekwoordsynoniemen en het installeren van de plugin is wel een investering in tijd en geld. In gezamelijk overleg kan worden gekeken wat voor uw webshop de beste oplossing is.