Wat is Zendesk chat? (voorheen Zopim chat)

Veel webshops bieden tegenwoordig een chatfunctie voor hun klanten. Een bezoeker van uw webshop kan dan in het chatvenster een vraag typen. U krijgt dan direct bericht dat er een klant met een vraag is. Bijvoorbeeld door een geluidsignaal op uw PC of mobieltje. U ziet de vraag verschijnen in de dashboard van Zendesk chat en u kunt direct antwoord geven.

Dit is een heel directe en snelle manier van klantcontact. Klanten worden meteen geholpen en hoeven niet te bellen of te emailen. De drempel om een vraag te stellen is heel laag. Voorwaarde is wel dat u bent ingelogd op de dashboard van de Zendesk chat en in de gelegenheid bent om de vraag te beantwoorden via uw computer of mobieltje.

Wat kost Zendesk chat?

De basisversie van Zendesk chat is gratis. U kunt zich aanmelden via deze link. U kunt op deze manier gratis uitproberen of de chat iets voor u is. Als u met meerdere personen tegelijkertijd wilt chatten, of met teams wilt werken, dan zijn er betaalde maandabonnementen.

Zendesk chat installeren op Magento webshop

Ik kan de Zendesk chat inbouwen op uw Magento webshop. U kunt zelf een account aanmaken bij Zendesk via bovenstaande link en mij de inloggevens of de widgetcode doorsturen. Ik kan ook uitleggen hoe de beheermodule van de chat werkt.

Zendesk chat gebruiken

Indien de eigenaar of waarnemer van de webshop online is dan kunt u direct een vraag stellen via de chat. Online wil zeggen dat de webshop eigenaar is ingelogd in het dashboard van de Zendesk chat en zijn status op ‘Online’ heeft gezet.

De eigenaar of waarnemer van de webshop krijgt een geluidsignaal en een popup als er een nieuwe chat is en kan direct de vraag beantwoorden. Indien u als webshop eigenaar niet beschikbaar bent om de chat te beantwoorden dan kunt u:

  • Uw status op ‘Afwezig’ zetten in het Zendesk dashboard. Klanten kunnen dan een chat versturen met een vraag. U kunt deze chat beantwoorden zodra u weer aanwezig bent. Dit is bedoelt voor als u even kort afwezig bent.
  • Uw status op ‘Offline’ zetten in het dashboard van de Zendesk chat of uitloggen uit het dashboard. Klanten kunnen dan nog wel een vraag achterlaten met hun email adres. U kunt de vraag dan later beantwoorden via het Zendesk dashboard of via email.

Hier is een voorbeeld van een Magento webshop met een Online chatvenster. De klant kan direct een vraag stellen. U kunt de vraag direct beantwoorden via het dashboard van de Zendesk chat. In dit voorbeeld staat het chatvenster linksonderin op de webshop.

Zendesk chat online

Zendesk chat online

Zendesk chat closeup

Zendesk chat closeup

Indien een bezoeker klikt op het chatvenster dan wordt deze geopend en kan de bezoeker zijn vraag intypen. De webshop eigenaar krijgt een geluidsignaal dat er een bezoeker met een chatverzoek is. De webshop eigenaar kan vervolgens in het Zendesk dashboard de vraag lezen en een antwoord geven.

Zendesk chat voorbeeld sessie

Zendesk chat voorbeeld sessie

Indien u even afwezig bent dan krijgt de bezoeker van uw webshop onderstaande chatvenster te zien. De bezoeker kan wel een vraag stellen, maar moet even wachten op antwoord totdat u weer aanwezig bent.

Zendesk chat afwezig

Zendesk chat afwezig

Indien u niet bent ingelogd op het dashboard van de Zendesk chat of u heeft uw status op ‘Offline’ (Invisible) gezet dan krijgt de webshop bezoeker onderstaande chatvenster te zien. De bezoeker kan wel een bericht en zijn email adres achterlaten. Via de dashboard van de Zendesk chat kunt u dan later weer contact opnemen met de bezoeker via email.

Zendesk chat offline

Zendesk chat offline

In de video hieronder ziet u een voorbeeld van een chatsessie met een webshop bezoeker.

Zendesk  chat is ook ideaal om eventuele problemen met uw webshop tijdig te signaleren. Een bezoeker kan snel een berichtje achterlaten en hoeft niet te bellen of te mailen. Ook als een klant iets niet begrijpt of bijvoorbeeld niet kan afrekenen, dan krijgt u via de chatsessie snel inzicht in de eventuele problemen waar uw klanten tegenaan lopen.